Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać spersonalizowane reklamy. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub wycofanie zgody może negatywnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje. Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

NURTY FILOZOFII WSPÓŁCZESNEJ WPROWADZENIE do FILOZOFII...

Autor: akoscielniak, 2014-01-23 21:59:41
Dodaj do:

NURTY FILOZOFII WSPÓŁCZESNEJ

WPROWADZENIE do FILOZOFII WSPÓŁCZESNEJ

128. Przekonanie o istnieniu postępu w dziejach upowszechnia się:
[ ] A. już w średniowieczu
[ ] B. w XVIII wieku
[ ] C. dopiero w naszych czasach (w XX wieku)

129. Wiek XVIII (czasy oświecenia) to epoka najszybszego rozwoju:
[ ] A. nauki
[ ] B. filozofii
[ ] C. sztuki

130. Wiek XIX to epoka:
[ ] A. zrealizowanych reform społecznych
[ ] B. racjonalizmu
[ ] C. upadku duchowego ludzkości

131. Wiek XX to okres rozkwitu:
[ ] A. literatury
[ ] B. filozofii
[ ] C. techniki

132. Filozofia dzieli się na:
[ ] A. epoki
[ ] B. działy
[ ] C. nurty

133. Filozofia dzieli się na:
[ ] A. problemy
[ ] B. rozwiązania
[ ] C. argumenty

134. Filozofia współczesna (ujęcie większości wykładowców historii filozofii) zaczyna się około roku:
[ ] A. 1800
[ ] B. 1815 (rok zakończenia Kongresu Wiedeńskiego)
[ ] C. 1830

135. Filozofia najnowsza to okres od około roku:
[ ] A. 1980
[ ] B. 2000
[ ] C. 2010

136. Najstarszym nurtem filozofii współczesnej jest:
[ ] A. pozytywizm
[ ] B. filozofia chrześcijańska
[ ] C. dialektyka



137. Do podstawowych nurtów filozofii współczesnej zaliczamy:
[ ] A. filozofię egzystencjalistyczną
[ ] B. filozofię marksistowską
[ ] C. fenomenologię

138. Do podstawowych nurtów filozofii współczesnej zaliczamy:
[ ] A. chrześcijański personalizm
[ ] B. pozytywizm A. Comte’a
[ ] C. marksizm-leninizm

FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA

139. Patrystyka to:
[ ] A. filozofia ojców Kościoła
[ ] B. filozofia chrześcijańska w starożytności
[ ] C. filozofia chrześcijańska pomiędzy rokiem 200 a 500

140. Scholastyka to:
[ ] A. „filozofia szkół”
[ ] B. średniowieczny okres rozwoju filozofii chrześcijańskiej
[ ] C. okres, w którym filozofię rozwijały grupy myślicieli

141. Scholastyka to:
[ ] A. w gruncie rzeczy to samo, co patrystyka
[ ] B. średniowieczny mistycyzm
[ ] C. to coś innego niż chrześcijański modernizm

142. Filozofia chrześcijańska to przede wszystkim chrześcijańska filozofia:
[ ] A. katolicka
[ ] B. protestancka
[ ] C. prawosławna

143. I sobór watykański został zwołany przede wszystkim z powodu:
[ ] A. pojawienia się reformacji
[ ] B. kłopotów z wyborem kolejnego papieża
[ ] C. zmian, jakie zaszły w życiu społecznym

144. Do głównych nurtów współczesnej filozofii chrześcijańskiej zalicza się:
[ ] A. neotomizm
[ ] B. neomodernizm
[ ] C. neoegzystencjalizm

145. Głównym problemem filozofii chrześcijańskiej jest pytanie o stosunek:
[ ] A. dobra do zła
[ ] B. rozumu do wiary
[ ] C. człowieka do Boga

146. Jednym z głównych problemów współczesnej filozofii chrześcijańskiej jest kwestia:
[ ] A. istnienia Boga
[ ] B. natury Boga
[ ] C. dobroci Boga

147. Do podstawowych źródeł wiedzy (różne koncepcje) filozofia zalicza:
[ ] A. rozum
[ ] B. intuicję
[ ] C. telepatię

148. Wedle myśli chrześcijańskiej, głównym źródłem wiedzy jest:
[ ] A. mistyczny kontakt z Bogiem
[ ] B. objawienie
[ ] C. Pismo św.

149. (Chrześcijański) mistyk:
[ ] A. dowodził istnienia Boga
[ ] B. modlił się, aby zrozumieć świat
[ ] C. chciał poznać świat poprzez bezpośredni kontakt ze Stwórcą

150. Wedle Kościoła katolickiego, głównym źródłem prawdy o Bogu jest:
[ ] A. Pismo św.
[ ] B. interpretacja Pisma dokonana przez Kościół
[ ] C. tzw. „Tradycja”

151. Głównym zadaniem filozofii chrześcijańskiej jest:
[ ] A. zbliżenie się do Boga
[ ] B. poszukiwanie prawdy
[ ] C. propaganda wiary

152. Św. Tomasz zasłynął m.in. jako:
[ ] A. cudotwórca
[ ] B. filozof, który chciał udowodnić istnienie Boga
[ ] C. następca św. Piotra na stolicy apostolskiej

153. Współczesna filozofia chrześcijańska pojawia się:
[ ] A. w pierwszej połowie XIX w.
[ ] B. w drugiej połowie XIX w.
[ ] C. po roku 1900

154. Filozofia św. Tomasza stała się oficjalną filozofią Kościoła katolickiego na mocy:
[ ] A. decyzji papieża
[ ] B. decyzji soboru watykańskiego
[ ] C. argumentacji J. Maritaina

155. Współczesna wersja filozofii św. Tomasza otrzymała miano:
[ ] A. nowoczesnego tomizmu
[ ] B. neotomizmu
[ ] C. personalizmu

156. Fideizm to:
[ ] A. odmiana mistycyzmu
[ ] B. oficjalna koncepcja Kościoła katolickiego
[ ] C. opozycja względem racjonalizmu

157. Chrześcijańscy moderniści uznawali tomistyczną wersję propagandy wiary:
[ ] A. za własną
[ ] B. za nietrafną
[ ] C. za błędną logicznie

158. Chrześcijański modernizm:
[ ] A. został odrzucony przez Kościół
[ ] B. kwestionował autentyczność cudów opisanych w Piśmie św.
[ ] C. uważał, że wiara chrześcijańska to najlepsze, co może spotkać człowieka w życiu

159. Wedle J. Maritaina, postawa Herkulesa:
[ ] A. polega na poświęceniu się wszystkich swych sił trosce o zbawienie
[ ] B. prowadzi do zbawienia
[ ] C. jest godna polecenia

FILOZOFIA POZYTYWISTYCZNA

159. Filozofia pozytywistyczna pojawiła się:
[ ] A. w XIX wieku
[ ] B. w XX wieku
[ ] C. jeszcze przed rewolucją francuską

160. Prekursorem pozytywizmu był m.in.:
[ ] A. C. Henri Saint-Simon
[ ] B. August Comte
[ ] C. Herbert Spencer

161. Poglądy pozytywistów zdominowały:
[ ] A. filozofię XVIII wieku
[ ] B. filozofię XIX wieku
[ ] C. filozofię XX wieku

162. Celem reformy, zaproponowanej przez A. Comte’a, było:
[ ] A. usprawnienie działania
[ ] B. przyspieszenie rozwoju nauki
[ ] C. udoskonalenie człowieka

163. Comte proponował reformę:
[ ] A. nauki
[ ] B. filozofii
[ ] C. sposobu myślenia

164. Zdaniem Augusta Comte’a, na historię duchowego rozwoju ludzkości składa się m.in. tzw.:
[ ] A. faza mitologiczna
[ ] B. faza metafizyczna
[ ] C. faza logiczna


165. Comte:
[ ] A. krytykował metafizykę
[ ] B. sam zaproponował jej nową wersję
[ ] C. pozytywnie ocenił tzw. fazę metafizyczną

166. Zdaniem Comte’a, filozofia powinna być:
[ ] A. wzorcem naukowości
[ ] B. uogólnieniem wyników nauk szczegółowych
[ ] C. nową religią

167. II pozytywizm:
[ ] A. także jego twórcą był August Comte
[ ] B. badał doznania empiryczne, aby oddzielić elementy czysto empiryczne od zainfekowanych teorią
[ ] C. ustalił, na czym polega czysta empiria

168. III pozytywizm:
[ ] A. powstał i rozwinął się w XX wieku
[ ] B. w jego ujęciu zadaniem dla filozofii jest wsparcie nauki
[ ] C. zaaprobował Comtowską ideę „filozofii jako królowej nauk”

169. Scjentyzm to:
[ ] A. przekonanie, że nauka rozwiąże wszystkie problemy człowieka
[ ] B. wiara w naukę
[ ] C. niewiara w filozofię

170. Polski pozytywizm:
[ ] A. z pozytywizmu zachodnioeuropejskiego wziął tylko nazwę
[ ] B. zalecał tzw. pracę organiczną
[ ] C. jak tamten miał przede wszystkim charakter filozoficzny

FILOZOFIA MARSISTOWSKA

171. Filozofia marksistowska powstała:
[ ] A. na początku XIX wieku
[ ] B. w połowie XIX wieku
[ ] C. pod koniec XIX wieku

172. Filozofia marksistowska jest:
[ ] A. składową marksizmu
[ ] B. tym samym, co marksizm
[ ] C. koncepcją szerszą niż marksizm

173. Najistotniejszą składową filozofii marksistowskiej jest:
[ ] A. tzw. materializm dialektyczny
[ ] B. tzw. materializm historyczny
[ ] C. program rewolucji proletariackiej

174. W ujęciu filozofii marksistowskiej, o biegu dziejów decydują przemiany:
[ ] A. w sferze produkcji
[ ] B. w sferze konsumpcji
[ ] C. w obrębie tzw. stosunków produkcji

175. W ujęciu marksistowskim pogląd, iż „ludzie inaczej dziś patrzą na kobietę, ponieważ doszli do wniosku, że w niczym nie ustępuje ona mężczyźnie” jest przykładem:
[ ] A. materializmu historycznego
[ ] B. idealizmu historycznego
[ ] C. koncepcji fałszywej

176. Zgodnie z myślą K. Marksa:
[ ] A. byt społeczny jest funkcją świadomości
[ ] B. świadomość społeczna jest funkcją bytu
[ ] C. siły wytwórcze nieustannie się zmieniają – niezależnie od czyjejkolwiek świadomości i woli

177. W ujęciu marksowskim, tzw. „baza”:
[ ] A. dzieli się na techniczną i ekonomiczną
[ ] B. obejmuje siły wytwórcze oraz stosunki produkcji
[ ] C. determinuje tzw. nadbudowę

178. W ujęciu wykładowcy, tzw. byt społeczny:
[ ] A. obejmuje stosunki produkcji oraz nadbudowę instytucjonalną
[ ] B. obejmuje siły wytwórcze oraz stosunki produkcji
[ ] C. jest funkcją świadomości społecznej

179. Stosunki produkcji dzielą się na:
[ ] A. techniczne i ekonomiczne
[ ] B. organizacyjne i własnościowe
[ ] C. obiektywne i subiektywne

180. Zdaniem K. Marksa, do rewolucji socjalnej bezpośrednio prowadzą przemiany w:
[ ] A. siłach wytwórczych
[ ] B. stosunkach ekonomicznych
[ ] C. świadomości społecznej

181. Walka klasowa:
[ ] A. toczy się nieustannie w każdym społeczeństwie
[ ] B. jej celem jest realizacja ideałów
[ ] C. stopniowo zanika ze wzrostem dobrobytu

182. W ujęciu Marksa, komunizm to epoka:
[ ] A. powszechnego dobrobytu
[ ] B. w której zanikną klasy społeczne
[ ] C. w której zaniknie walka klasowa




Rozwiązania (0)

Dodaj rozwiązanie
AEGEE - Logo
...