Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać spersonalizowane reklamy. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub wycofanie zgody może negatywnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje. Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Wolna wola człowieka czy siły od niego niezależne – co przede...

Autor: MrElmor, 2015-05-18 18:25:43
Dodaj do:
Wolna wola człowieka czy siły od niego niezależne – co przede wszystkim decyduje o ludzkim losie? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanego fragmentu Lalki, całego utworu Bolesława Prusa oraz innego tekstu kultury.

Musi być w formie rozprawki

Bolesław Prus
Lalka
Powoli jednakże, ku największemu zdziwieniu, spostrzegł, że ów Paryż, budowany przez kilkanaście wieków, przez miliony ludzi, nie wiedzących o sobie i nie myślących o żadnym planie, ma jednakże plan, tworzy całość, nawet bardzo logiczną.
Uderzyło go naprzód to, że Paryż jest podobny do olbrzymiego półmiska […]. Półmisek ten w stronie południowej jest pęknięty i przedzielony Sekwaną […].
Lecz gdy pilniej zaczął rozglądać się w planie Paryża, spostrzegł to, czego nie dojrzeli rodowici paryżanie […].
Paryż, pomimo pozornego chaosu, ma plan, ma logikę, chociaż budowało go przez
kilkanaście wieków miliony ludzi, nie wiedzących o sobie i bynajmniej nie myślących o logice i stylu.
Paryż posiada to, co można by nazwać kręgosłupem, osią krystalizacji miasta. […]
Obserwacje te wzbudziły w duszy Wokulskiego nowe prądy, o których pierwej nie myślał albo myślał niedokładnie. Zatem wielkie miasto, jak roślina i zwierzę, ma właściwą sobie anatomię i fizjologię. Zatem – praca milionów ludzi, którzy tak głośno krzyczą o swojej wolnej woli, wydaje te same skutki, co praca pszczół, budujących regularne plastry, mrówek,
wznoszących ostrokrężne kopce, albo związków chemicznych, układających się w regularne kryształy. Nie ma więc w społeczeństwie przypadku, ale nieugięte prawo, które jakby na ironię
z ludzkiej pychy, tak wyraźnie objawia się w życiu najkapryśniejszego narodu – Francuzów!
Rządzili nimi Merowingowie5 i Karlowingowie6, Burboni7 i Bonapartowie, były trzy republiki i parę anarchii, była inkwizycja i ateizm, rządcy i ministrowie zmieniali się jak krój
sukien albo obłoki na niebie… Lecz pomimo tylu zmian, tak na pozór głębokich, Paryż coraz dokładniej przybierał formę półmiska, rozdartego przez Sekwanę; coraz wyraźniej rysowała się na nim oś krystalizacji, biegnąca z placu Bastylii do Łuku Gwiazdy, coraz jaśniej odgraniczały się dzielnice: uczona i przemysłowa, rodowa i handlowa, wojskowa i dorobkiewiczowska.
Ten sam fatalizm9
spostrzegł Wokulski w historii kilkunastu głośniejszych rodzin paryskich. Dziad, jako skromny rzemieślnik, pracował przy ulicy Temple10 po szesnaście
godzin na dobę; jego syn, skąpawszy się w cyrkule łacińskim11, założył większy warsztat przy ul. Św. Antoniego12. Wnuk, jeszcze lepiej zanurzywszy się w naukowej dzielnicy, przeniósł się jako wielki handlarz na bulwar Poissonnière13, zaś prawnuk, już jako milioner, zamieszkał w sąsiedztwie Pól Elizejskich po to, ażeby… jego córki mogły chorować na nerwy przy bulwarze St. Germain14. I tym sposobem ród spracowany i zbogacony około Bastylii, zużyty
około Tuileries, dogorywał w pobliżu Notre-Dame. Topografia miasta odpowiadała historii mieszkańców.

5
Merowingowie – dynastia królów panująca w państwie frankijskim w V–VIII w.
6
Karlowingowie (albo Karolingowie) – dynastia rządząca państwem Franków w VIII–X w.
7
Burboni (albo Burbonowie) – dynastia, z której pochodzili królowie panujący we Francji w latach 1589–1830.
8
Bonapartowie – dwaj cesarze: Napoleon I i Napoleon III.
9
Fatalizm – [tu:] nieuchronny bieg zdarzeń. 10
Ulica Temple – ulica rzemieślników i uboższego mieszczaństwa.
11
Cyrkuł łaciński – dzielnica szkół wyższych, księgarń i antykwariatów.
12
Ulica Św. Antoniego – ulica przebiegająca przez bardzo uprzemysłowione wówczas rejony Paryża.
13
Bulwar Poissonnière – ulica zamożnego mieszczaństwa.
14
Bulwar St. Germain – ulica z rezydencjami arystokratów.

Znalazłem podpowiedz:

CO POWINIENEŚ ZAWRZEĆ W PRZYKŁADOWEJ WYPOWIEDZI:
- pozytywizm, powieść,
- narrator 3-osobowy,
- postawienie własnej tezy, np.: "O ludzkim losie decyduje przede wszystkim sam człowiek" lub: "Los człowieka przesądza to, gdzie się urodził",
- Wokulski obserwuje Paryż, dostrzega w nim porządek - "tworzy całość, nawet bardzo logiczną",
- Wokulski porównuje miasto do półmiska,
- Paryż skłania Wokulskiego do refleksji: widzi, że ludzie, którzy pragną wolności, działają tak samo, jak pszczoły - nie widać żadnej indywidualności,
- Wokulski rozmyśla, czy tylko nieugięte prawa rządzą społeczeństwem,
- Paryż znajduje się pod władzą dynastii Burbonów i Karlowingów (Karolingów) - bynajmniej nie dążył do zmian, przeciwnie - coraz bardziej przypominał półmisek, o którym mówił bohater "Lalki",
- Wokulski zauważa, jak wyznaczone są granice: uczona, przemysłowa, handlowa, rodowa...,
- Wokulski zauważa drogę do awansu społecznego: jeden z członków rodu zaczynał jako skromny rzemieślnik przy ubogiej ulicy mieszczańskiej Temple, natomiast jego prawnuk został milionerem mieszkającym przy Polach Elizejskich,
- Wokulski to przykład człowieka, który chciał decydować o swoim losie; początkowo subiekt i kelner, później - właściciel sklepu,
- z drugiej strony nie udało mu się przełamać kompromitującego go w oczach panny Łęckiej tytułu "kupca galanteryjnego" - to jednak nie świadczy o niemożności zmiany swojego losu, lecz o zatwardziałości i zaściankowości poglądów Izabeli,
- innym bohaterem literackim jest Edyp, bohater dramatu Sofoklesa: choć robił wszystko, by uciec przed przepowiednią mówiącą o tym, że zabije ojca i poślubi matkę, to fatum nieustannie się do niego przybliżało, powodując tragedię,
- postacią, która chciała decydować o sobie i o innych był Rodion Raskolnikow ze "Zbrodni i kary" Fiodora Dostojewskiego. Raskolnikow uważał się za człowieka, którego nie obowiązują te same zasady, co innych,
- podany fragment przedstawia rozmyślania Wokulskiego nad możliwością wpłynięcia na swój los. I choć bohater nieco w to wątpi, to sam jest najlepszym tego przykładem, że ludzie są kowalami swojego losu.

Rozwiązania (0)

Dodaj rozwiązanie
AEGEE - Logo
...