NURTY FILOZOFII WSPÓŁCZESNEJ WPROWADZENIE do FILOZOFII...
NURTY FILOZOFII WSPÓŁCZESNEJ
WPROWADZENIE do FILOZOFII WSPÓŁCZESNEJ
128. Przekonanie o istnieniu postępu w dziejach upowszechnia się:
[ ] A. już w średniowieczu
[ ] B. w XVIII wieku
[ ] C. dopiero w naszych czasach (w XX wieku)
129. Wiek XVIII (czasy oświecenia) to epoka najszybszego rozwoju:
[ ] A. nauki
[ ] B. filozofii
[ ] C. sztuki
130. Wiek XIX to epoka:
[ ] A. zrealizowanych reform społecznych
[ ] B. racjonalizmu
[ ] C. upadku duchowego ludzkości
131. Wiek XX to okres rozkwitu:
[ ] A. literatury
[ ] B. filozofii
[ ] C. techniki
132. Filozofia dzieli się na:
[ ] A. epoki
[ ] B. działy
[ ] C. nurty
133. Filozofia dzieli się na:
[ ] A. problemy
[ ] B. rozwiązania
[ ] C. argumenty
134. Filozofia współczesna (ujęcie większości wykładowców historii filozofii) zaczyna się około roku:
[ ] A. 1800
[ ] B. 1815 (rok zakończenia Kongresu Wiedeńskiego)
[ ] C. 1830
135. Filozofia najnowsza to okres od około roku:
[ ] A. 1980
[ ] B. 2000
[ ] C. 2010
136. Najstarszym nurtem filozofii współczesnej jest:
[ ] A. pozytywizm
[ ] B. filozofia chrześcijańska
[ ] C. dialektyka
137. Do podstawowych nurtów filozofii współczesnej zaliczamy:
[ ] A. filozofię egzystencjalistyczną
[ ] B. filozofię marksistowską
[ ] C. fenomenologię
138. Do podstawowych nurtów filozofii współczesnej zaliczamy:
[ ] A. chrześcijański personalizm
[ ] B. pozytywizm A. Comte’a
[ ] C. marksizm-leninizm
FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA
139. Patrystyka to:
[ ] A. filozofia ojców Kościoła
[ ] B. filozofia chrześcijańska w starożytności
[ ] C. filozofia chrześcijańska pomiędzy rokiem 200 a 500
140. Scholastyka to:
[ ] A. „filozofia szkół”
[ ] B. średniowieczny okres rozwoju filozofii chrześcijańskiej
[ ] C. okres, w którym filozofię rozwijały grupy myślicieli
141. Scholastyka to:
[ ] A. w gruncie rzeczy to samo, co patrystyka
[ ] B. średniowieczny mistycyzm
[ ] C. to coś innego niż chrześcijański modernizm
142. Filozofia chrześcijańska to przede wszystkim chrześcijańska filozofia:
[ ] A. katolicka
[ ] B. protestancka
[ ] C. prawosławna
143. I sobór watykański został zwołany przede wszystkim z powodu:
[ ] A. pojawienia się reformacji
[ ] B. kłopotów z wyborem kolejnego papieża
[ ] C. zmian, jakie zaszły w życiu społecznym
144. Do głównych nurtów współczesnej filozofii chrześcijańskiej zalicza się:
[ ] A. neotomizm
[ ] B. neomodernizm
[ ] C. neoegzystencjalizm
145. Głównym problemem filozofii chrześcijańskiej jest pytanie o stosunek:
[ ] A. dobra do zła
[ ] B. rozumu do wiary
[ ] C. człowieka do Boga
146. Jednym z głównych problemów współczesnej filozofii chrześcijańskiej jest kwestia:
[ ] A. istnienia Boga
[ ] B. natury Boga
[ ] C. dobroci Boga
147. Do podstawowych źródeł wiedzy (różne koncepcje) filozofia zalicza:
[ ] A. rozum
[ ] B. intuicję
[ ] C. telepatię
148. Wedle myśli chrześcijańskiej, głównym źródłem wiedzy jest:
[ ] A. mistyczny kontakt z Bogiem
[ ] B. objawienie
[ ] C. Pismo św.
149. (Chrześcijański) mistyk:
[ ] A. dowodził istnienia Boga
[ ] B. modlił się, aby zrozumieć świat
[ ] C. chciał poznać świat poprzez bezpośredni kontakt ze Stwórcą
150. Wedle Kościoła katolickiego, głównym źródłem prawdy o Bogu jest:
[ ] A. Pismo św.
[ ] B. interpretacja Pisma dokonana przez Kościół
[ ] C. tzw. „Tradycja”
151. Głównym zadaniem filozofii chrześcijańskiej jest:
[ ] A. zbliżenie się do Boga
[ ] B. poszukiwanie prawdy
[ ] C. propaganda wiary
152. Św. Tomasz zasłynął m.in. jako:
[ ] A. cudotwórca
[ ] B. filozof, który chciał udowodnić istnienie Boga
[ ] C. następca św. Piotra na stolicy apostolskiej
153. Współczesna filozofia chrześcijańska pojawia się:
[ ] A. w pierwszej połowie XIX w.
[ ] B. w drugiej połowie XIX w.
[ ] C. po roku 1900
154. Filozofia św. Tomasza stała się oficjalną filozofią Kościoła katolickiego na mocy:
[ ] A. decyzji papieża
[ ] B. decyzji soboru watykańskiego
[ ] C. argumentacji J. Maritaina
155. Współczesna wersja filozofii św. Tomasza otrzymała miano:
[ ] A. nowoczesnego tomizmu
[ ] B. neotomizmu
[ ] C. personalizmu
156. Fideizm to:
[ ] A. odmiana mistycyzmu
[ ] B. oficjalna koncepcja Kościoła katolickiego
[ ] C. opozycja względem racjonalizmu
157. Chrześcijańscy moderniści uznawali tomistyczną wersję propagandy wiary:
[ ] A. za własną
[ ] B. za nietrafną
[ ] C. za błędną logicznie
158. Chrześcijański modernizm:
[ ] A. został odrzucony przez Kościół
[ ] B. kwestionował autentyczność cudów opisanych w Piśmie św.
[ ] C. uważał, że wiara chrześcijańska to najlepsze, co może spotkać człowieka w życiu
159. Wedle J. Maritaina, postawa Herkulesa:
[ ] A. polega na poświęceniu się wszystkich swych sił trosce o zbawienie
[ ] B. prowadzi do zbawienia
[ ] C. jest godna polecenia
FILOZOFIA POZYTYWISTYCZNA
159. Filozofia pozytywistyczna pojawiła się:
[ ] A. w XIX wieku
[ ] B. w XX wieku
[ ] C. jeszcze przed rewolucją francuską
160. Prekursorem pozytywizmu był m.in.:
[ ] A. C. Henri Saint-Simon
[ ] B. August Comte
[ ] C. Herbert Spencer
161. Poglądy pozytywistów zdominowały:
[ ] A. filozofię XVIII wieku
[ ] B. filozofię XIX wieku
[ ] C. filozofię XX wieku
162. Celem reformy, zaproponowanej przez A. Comte’a, było:
[ ] A. usprawnienie działania
[ ] B. przyspieszenie rozwoju nauki
[ ] C. udoskonalenie człowieka
163. Comte proponował reformę:
[ ] A. nauki
[ ] B. filozofii
[ ] C. sposobu myślenia
164. Zdaniem Augusta Comte’a, na historię duchowego rozwoju ludzkości składa się m.in. tzw.:
[ ] A. faza mitologiczna
[ ] B. faza metafizyczna
[ ] C. faza logiczna
165. Comte:
[ ] A. krytykował metafizykę
[ ] B. sam zaproponował jej nową wersję
[ ] C. pozytywnie ocenił tzw. fazę metafizyczną
166. Zdaniem Comte’a, filozofia powinna być:
[ ] A. wzorcem naukowości
[ ] B. uogólnieniem wyników nauk szczegółowych
[ ] C. nową religią
167. II pozytywizm:
[ ] A. także jego twórcą był August Comte
[ ] B. badał doznania empiryczne, aby oddzielić elementy czysto empiryczne od zainfekowanych teorią
[ ] C. ustalił, na czym polega czysta empiria
168. III pozytywizm:
[ ] A. powstał i rozwinął się w XX wieku
[ ] B. w jego ujęciu zadaniem dla filozofii jest wsparcie nauki
[ ] C. zaaprobował Comtowską ideę „filozofii jako królowej nauk”
169. Scjentyzm to:
[ ] A. przekonanie, że nauka rozwiąże wszystkie problemy człowieka
[ ] B. wiara w naukę
[ ] C. niewiara w filozofię
170. Polski pozytywizm:
[ ] A. z pozytywizmu zachodnioeuropejskiego wziął tylko nazwę
[ ] B. zalecał tzw. pracę organiczną
[ ] C. jak tamten miał przede wszystkim charakter filozoficzny
FILOZOFIA MARSISTOWSKA
171. Filozofia marksistowska powstała:
[ ] A. na początku XIX wieku
[ ] B. w połowie XIX wieku
[ ] C. pod koniec XIX wieku
172. Filozofia marksistowska jest:
[ ] A. składową marksizmu
[ ] B. tym samym, co marksizm
[ ] C. koncepcją szerszą niż marksizm
173. Najistotniejszą składową filozofii marksistowskiej jest:
[ ] A. tzw. materializm dialektyczny
[ ] B. tzw. materializm historyczny
[ ] C. program rewolucji proletariackiej
174. W ujęciu filozofii marksistowskiej, o biegu dziejów decydują przemiany:
[ ] A. w sferze produkcji
[ ] B. w sferze konsumpcji
[ ] C. w obrębie tzw. stosunków produkcji
175. W ujęciu marksistowskim pogląd, iż „ludzie inaczej dziś patrzą na kobietę, ponieważ doszli do wniosku, że w niczym nie ustępuje ona mężczyźnie” jest przykładem:
[ ] A. materializmu historycznego
[ ] B. idealizmu historycznego
[ ] C. koncepcji fałszywej
176. Zgodnie z myślą K. Marksa:
[ ] A. byt społeczny jest funkcją świadomości
[ ] B. świadomość społeczna jest funkcją bytu
[ ] C. siły wytwórcze nieustannie się zmieniają – niezależnie od czyjejkolwiek świadomości i woli
177. W ujęciu marksowskim, tzw. „baza”:
[ ] A. dzieli się na techniczną i ekonomiczną
[ ] B. obejmuje siły wytwórcze oraz stosunki produkcji
[ ] C. determinuje tzw. nadbudowę
178. W ujęciu wykładowcy, tzw. byt społeczny:
[ ] A. obejmuje stosunki produkcji oraz nadbudowę instytucjonalną
[ ] B. obejmuje siły wytwórcze oraz stosunki produkcji
[ ] C. jest funkcją świadomości społecznej
179. Stosunki produkcji dzielą się na:
[ ] A. techniczne i ekonomiczne
[ ] B. organizacyjne i własnościowe
[ ] C. obiektywne i subiektywne
180. Zdaniem K. Marksa, do rewolucji socjalnej bezpośrednio prowadzą przemiany w:
[ ] A. siłach wytwórczych
[ ] B. stosunkach ekonomicznych
[ ] C. świadomości społecznej
181. Walka klasowa:
[ ] A. toczy się nieustannie w każdym społeczeństwie
[ ] B. jej celem jest realizacja ideałów
[ ] C. stopniowo zanika ze wzrostem dobrobytu
182. W ujęciu Marksa, komunizm to epoka:
[ ] A. powszechnego dobrobytu
[ ] B. w której zanikną klasy społeczne
[ ] C. w której zaniknie walka klasowa
Rozwiązania (0)
Dodaj rozwiązanie
Podobne zadania
- ryggggg
- opisz obraz pt,,Pejzaż zimowy'' Caspara Davida Fredricha opisanie obrazu...
- Co bede robic jutroo .. ? szybko odpowiedzi ;::
- Potrzebuję pisma na już!!, dot.: podziękowanie dla prezesa za przekazanie...
- Witam, poszukuje pomocy w interpretacji przysłowia: "Kto prędko jedzie, za...
- MAM DO NAPISANIA TYP CHARAKTEROLOGICZNY ŻYCIA TZN. TELENOWELE. MA ONA MIEĆ...
- Wizerunek Sokratesa w literaturze. Rozwiń temat odwołując się do obrony...
- moja kariera zaczęła się dwa dni temu kiedy wpierda**łem słoik dżemu. kiedy...
- Opisz wydarzenie polityczne , które miało znaczący wpływ na dalszą politykę...
- Musze miec to na jutro :( pomocy Ewa jest kierownikiem działu w pewnym...
-
Biologia (541)
-
Fizyka (28)
-
Geografia (138)
-
Historia (730)
-
Informatyka (127)
-
Język Angielski (530)
-
Język Niemiecki (107)
-
Język Polski (3861)
-
Matematyka (2514)
-
Muzyka (132)
-
Pozostałe (618)
-
Religia (368)
-
Biologia (357)
-
Chemia (572)
-
Fizyka (849)
-
Geografia (439)
-
Historia (611)
-
Informatyka (113)
-
Język Angielski (763)
-
Język Niemiecki (537)
-
Język Polski (3132)
-
Matematyka (2498)
-
Muzyka (68)
-
PO (16)
-
Pozostałe (337)
-
Religia (267)
-
WOS (267)
-
Biologia (267)
-
Chemia (589)
-
Fizyka (931)
-
Geografia (252)
-
Historia (388)
-
Informatyka (195)
-
Język Angielski (753)
-
Język Niemiecki (440)
-
Język Polski (1819)
-
Matematyka (2603)
-
Muzyka (11)
-
PO (35)
-
Pozostałe (411)
-
Przedsiębiorczość (219)
-
Religia (67)
-
WOS (179)
-
Ekonomiczne (125)
-
Humanistyczne (102)
-
Informatyczne (83)
-
Matematyka (253)
-
Pozostałe (350)
-
Techniczne (132)