Czytanie ze zrozumieniem Tadeusz Boy-Żeleński Historia pewnych...
Tadeusz Boy-Żeleński
Historia pewnych mebli (fragmenty)
Wyjechaliśmy z żoną do Paryża, tymczasem miano nam po trosze przygotować mieszkanie. Teściowa moja, profesorowa Pareńska, fanatyczna wielbicielka Wyspiańskiego, była z nim w wielkiej zażyłości; Wyspiański bywał w jej domu niemal codziennym gościem. Zwierzyła mu swoje kłopoty radząc się co do szczegółów urządzenia. Na to Wyspiański oświadczył kategorycznie jak zwykle, aby się nie kłopotać niczym, że on się z przyjemnością wszystkim zajmie. Jakoż niedługo potem przyniósł najdokładniej narysowane pierwsze wzory mebli, z pomiarami, skalą, wskazówkami co do gatunku drzewa, wykonania, szczegółów etc. Śliczne te rysunki to istny wzór dokładności, czystości. Kolejno zaprojektował całkowite umeblowanie salonu, sypialni wraz z gotowalnią i jadalnego pokoju (..)
Co się tyczy mebli, Wyspiański też miał swoje odrębne pojęcia. Pojedynczy mebel nie był dla niego rzeczą samą w sobie, ale składową cząstką architektonicznej niejako kompozycji, którą był cały pokój. Miejsce i ustawienie każdego mebla były ściśle oznaczone. W kompozycji każdego mebla punkt wyjścia miał czysto geometryczny. Brał za zasadę linię pewnej długości, a każdy wymiar mebla był pewnym zwielokrotnieniem tej linii. To zapewne dawało owe piękne i harmonijne proporcje każdego pokoju oglądanego w całości. Z jednym tylko nie liczył się Wyspiański zupełnie, mianowicie... z anatomią ciała ludzkiego i z ludzkimi potrzebami. Sam nie miał tych potrzeb zupełnie, będąc czystym niejako duchem, ożywionym niezłomną wolą; może w ogóle nie zastanawiał się nad tą stroną, a jeżeli się zastanawiał, to raczej w duchu rozmyślnej surowości. Surowość była najwybitniejszą cechą tych mebli, dużych, ciężkich, z ogromną przewagą kloców drzewa, o chudo wysłanym siedzeniu, zbudowanych z samych linii prostych, bez jednej falistości, bez jednego wygięcia. Kiedy mu zwracano uwagę, że tak ciężkie meble bez uchwytu będą bardzo trudne do przestawiania, odpowiedział, że mebla w ogóle nie powinno się przestawiać, że gdyby nie miał stać tam, gdzie go postawiono, to by znaczyło, że w ogóle nie jest potrzebny.
Mam wrażenie, że Wyspiański komponował meble do prywatnego mieszkania po trosze tak, jak je komponował na scenę, nie myśląc o tym, że „aktorzy” będą w nich mieszkać cały dzień i całe życie (...)
Zresztą meble te były tak konsekwentnie skomponowane jako całość, iż gdyby nawet nie owo coś w Wyspiańskim, co onieśmielało, rozumieliśmy, że nic się tu zmienić nie da. Ta bezlitosna surowość tkwiła w samej zasadzie mebli, nie w jakimś szczególe. Była ona związana z samymi surowym pojęciem życia u Wyspiańskiego, z jego sztuką, której zadaniem było budzić, nie dać spocząć, nie dać ludziom drzemać(...)
Były oryginalne tak, że pamiętam, jak jakiś niemiecki komiwojażer specyfików lekarskich zaczął mnie wypytywać o te meble mówiąc, że oglądał tysiące mieszkań, ale czegoś równie niezwykłego w życiu nie widział. Istotnie, salon z białego jaworu, z ogromną przewagą drzewa, z amarantowym obiciem, ścianami, portierami i firankami w tym samym kolorze, był olśniewający (...)
Zasadą Wyspiańskiego było, aby ściany, obicie i portiery były jednego koloru. Portiery i obicia z grubego krajowego sukna. Firanki z muślinu również farbowane na ten sam kolor zasadniczy.
Sypialnia była z brzostu obita szaro; szare portiery miały u dołu wspaniały haft: szlak z kwiatu jabłoni, rysunku Wyspiańskiego.
Jadalnia była orzechowa, ściany ciemnoniebieskie. Jadalnia wypadła najmniej szczęśliwie, ponieważ pokoik był mały, tak że Wyspiański nie mógł rozwinąć planu boazerii złożonej z czterech kredensów. Inne natomiast pokoje były skomponowane ściśle wedle wymiarów i ścian. Miało to swoją ujemną stronę, mianowicie przykuwało lokatora na całe życie do mieszkania; nie można sobie było wyobrazić tych mebli w innym pokoju, w innych wymiarach, dyspozycji etc.
To mieszkanie, jedyne urządzone w całości i szczegółach przez Wyspiańskiego, budziło oczywiście zainteresowanie, oglądano je, podziwiano. Obcy ludzie, przejezdni, przychodzili bez ceremonii oglądać meble Wyspiańskiego: mieszkanie stało się małą filią Muzeum Narodowego, osobliwością Krakowa.
zadania:
1. Jaką funkcje pełni akapit 1 ?
● określ , jakie informacje zawiera akapit podany w poleceniu
● przeczytaj akapit kolejny i zastanów się, czy powiela on treści przedstawione w akapicie 1, rozwin czy zaprzecza im , czy jest ich kontynuacją.
Rozwiązania (2)
Autor:
neciaa92
1
dodano:
2014-04-23 17:00:05
2. Jakimi zasadami kierował się Wyspiański przy projektowaniu wnętrz ?
● zwróć uwagę na to , że w poleceniu wyraz ZASADA występuje w liczbie mnogiej, więc zapisz wiecej niż jedna regułę stosowaną przez Wyspiańskiego w trakcie projektowania wystroju.
● zwróć uwagę na to , że w poleceniu wyraz ZASADA występuje w liczbie mnogiej, więc zapisz wiecej niż jedna regułę stosowaną przez Wyspiańskiego w trakcie projektowania wystroju.
Autor:
lols16
1
dodano:
2014-09-09 17:06:11
zad 1
Akapit 1 pełni funkcję wprowadzenia- zapowiada co bedzie tematem wypowiedzi.
Czytelnik dowiaduje się , że Wyspiański zaprojektował meble do mieszkania Boya-Zeleńskiego.
zad.2
Zasady:
-pokój i meble stanowią nie naruszalną kompozycję,
-nie wolno było przestawiać mebli,
-podstawą tych mebli był kształt geometryczny.
- były surowe, ciężkie, bez uchwytów i nie wygodne,
-meble,ściany, portiery, firanki musiały być w jednym kolorze.
Akapit 1 pełni funkcję wprowadzenia- zapowiada co bedzie tematem wypowiedzi.
Czytelnik dowiaduje się , że Wyspiański zaprojektował meble do mieszkania Boya-Zeleńskiego.
zad.2
Zasady:
-pokój i meble stanowią nie naruszalną kompozycję,
-nie wolno było przestawiać mebli,
-podstawą tych mebli był kształt geometryczny.
- były surowe, ciężkie, bez uchwytów i nie wygodne,
-meble,ściany, portiery, firanki musiały być w jednym kolorze.
Dodaj rozwiązanie
Podobne zadania
- Mniej więcej streścić temat wypracowania "Miasto i jego mieszkańcy w...
- Prosze zinterpretować "Ode do młodości" Adama Mickiewicza. Najlepiej żeby...
- dlaczego lalka b.prusa to powiesc tendencyjna
- ksiaze radziwil charakterystyka
- Napisz felieton. Temat: kapelusz Proszę o pomoc ;*
- 1) Która epoka szczególnie fascynowała twórców renesansowych? Dlaczego? 2)...
- Proszę o wypisanie archaizmów fonetycznych, leksykalnych, słowotwórczych,...
- Porównaj obraz Matki Boskiej z Bogurodzicy z Obrazem Maryi w Lamencie...
- Żywot człowieka poczciwego. 2.Wyjaśnij, w jaki sposób narrator zwraca się...
- Dlaczego "Moralność pani Dulskiej jest dramatem naturalistycznym pilne :)
-
Biologia (541)
-
Fizyka (28)
-
Geografia (138)
-
Historia (730)
-
Informatyka (127)
-
Język Angielski (530)
-
Język Niemiecki (107)
-
Język Polski (3861)
-
Matematyka (2514)
-
Muzyka (132)
-
Pozostałe (618)
-
Religia (368)
-
Biologia (357)
-
Chemia (572)
-
Fizyka (849)
-
Geografia (439)
-
Historia (611)
-
Informatyka (113)
-
Język Angielski (763)
-
Język Niemiecki (537)
-
Język Polski (3132)
-
Matematyka (2498)
-
Muzyka (68)
-
PO (16)
-
Pozostałe (337)
-
Religia (267)
-
WOS (267)
-
Biologia (267)
-
Chemia (589)
-
Fizyka (931)
-
Geografia (252)
-
Historia (388)
-
Informatyka (195)
-
Język Angielski (753)
-
Język Niemiecki (440)
-
Język Polski (1819)
-
Matematyka (2603)
-
Muzyka (11)
-
PO (35)
-
Pozostałe (411)
-
Przedsiębiorczość (219)
-
Religia (67)
-
WOS (179)
-
Ekonomiczne (125)
-
Humanistyczne (102)
-
Informatyczne (83)
-
Matematyka (253)
-
Pozostałe (350)
-
Techniczne (132)