Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać spersonalizowane reklamy. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak zgody lub wycofanie zgody może negatywnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje. Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

18 Część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego od...

Autor: patryk-1945, 2015-04-08 22:30:08
Dodaj do:
18 Część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
Zadanie 1.3.

Wymagania ogólne i szczegółowe

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń: 1.1) odczytuje sens całego tekstu […] 1.2) [...] odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte. II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń: 1.2) określa problematykę utworu 1.3) rozpoznaje konwencję literacką […] 2.4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (np. narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja) 2.5) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty (dostrzega cechy wspólne i różne) 3.1) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa – klucze, wyznaczniki kompozycji) 3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne) 3.3) porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich 3.4) odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu 4.2) dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości […] uniwersalne. III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń: 1.1) tworzy dłuższy tekst […] mówiony […] zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej 1.2) przygotowuje wypowiedź (wybiera […] odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo) 1.3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie) 1.4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu) 2.1) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanym i koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów […] kultura). 2.3) tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się (gimnazjum).
Pojęcia i terminy

• przyroda • romantyzm • ballada • symbol
Komentarz do zadania

Wypowiedź ucznia powinna dotyczyć sposobu opisywania w tekstach kultury relacji, które zachodzą między naturą a człowiekiem. Uczeń może odwołać się do symboliki opisów przyrody oraz romantycznego hasła „przyroda jako stan duszy” czy próby oddawania nastroju przy pomocy krajobrazu. W wypowiedzi konieczna jest analiza i interpretacja dołączonego do polecenia utworu Goethego. Niezwykle ważny jest trafny dobór co najmniej dwóch tekstów kultury ilustrujących omawiane zagadnienie. Ma to być wypowiedz w formie rozprawki skladająca się z wstępu rozwinięcia (argumentacji) i zakończenia

Rozwiązania (0)

Dodaj rozwiązanie
AEGEE - Logo
...